Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@17:39:35 GMT

«جنگا»؛ رمزگشایی رازهای زندگی یک دختر جوان

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۸۲۶۲

«جنگا»؛ رمزگشایی رازهای زندگی یک دختر جوان

کارگردان نمایش «جنگا» نوشته پیر سووی که به تازگی در اداره تئاتر روی صحنه رفته، این اثر نمایشی را،رمزگشایی رازهای زندگی و یافتن هویتی جدید معرفی می کند.

بنفشه اعرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: این متن بر اساس نمایشنامه‌ای فرانسوی توسط وحید جانفرسا نوشته شده تا روایتگر رمزگشایی رازهای زندگی دختری باشد که به دنبال هویت خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص این‌که این اثر نمایشی چقدر نسبت به متن اصلی دستخوش تغییر شده عنوان کرد: من بر خلاف نظر نویسنده اثر، معتقدم که نمایشنامه تغییرات زیادی ندارد.

در خصوص تفاوت‌های «جنگا» با آثار نمایشی پیشین خود نیز تشریح کرد: این نمایش برخلاف دیگر کارهایم داستانی به ظاهر ساده را روایت می‌کند. اکثر آثار اجرایی‌ام چه در سینما و چه در تئاتر ، شکل اجرایی و متون بسیار پیچیده‌ای داشتند و به طور معمول داستان‌ها‌یی چندان شفاف و روشن نداشتند، در حالی که در «جنگا» در ظاهر با داستانی ساده روبرو می‌شویم، هرچند که مسائل عمیق انسانی در لایه‌های زیرین اثر موج می‌زند و نگاه انسانی و پیچیدگی‌های شخصیت، مخاطب را با اثر همراه می کند.

وی با اشاره به این‌که نگاهی که متن به مسائل انسانی دارد یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب و اجرای آن بود، تصریح کرد: در زمان پیشنهاد سالن اداره تئاتر برای اجرای نمایش، بخاطر کم‌ پرسوناژ بودن نمایشنامه و این‌‌که سالن، امکانات اجرایی محدودی از نظر صحنه پردازی و شیوه‌های اجرایی داشت، نمایشنامه «جنگا» را انتخاب کردم و تمرکزم را بر شخصیت پردازی دقیق ، طراحی میزانسن و بازی بازیگران قرار دادم.

اعرابی که در اکثر آثار سینمایی و تئاتری خود از مولتی مدیا و هنرهای بینا‌رشته‌ای استفاده می‌کند درباره نوع اجرای «جنگا» بیان کرد: در اجرای این نمایش هم ذهنم به سمتی رفت که از پروجکشن، سینما، مجسمه سازی، مپینگ و گرافیک کامپیوتری برای شخصیتی که فقط نامش را در نمایش می‌شنویم استفاده کنم و با تصویرسازی، کاراکتری را که در متن نمی‌بینیم روی صحنه نشان دهم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که بهتر است به سمت روایتی مینی‌مالیستی بروم و همین روش را در دکور، لباس و سایر عناصر صحنه به کار ببرم.

وی درباره اجرا در اداره تئاتر نیز تاکید کرد: اجرا در این سالن برای من تجربه جدیدی محسوب می‌شود آثار پیشین من در سالن‌های شناخته شده‌تری اجرا شده بودند، اما با توجه به داستان جذاب و بازیگری حرفه‌ای و شناخته شده مثل توفان مهردادیان، استقبال از اثر قابل توجه بوده است.

لازم به یادآوری است، نمایش «جنگا» تا 26 آذرماه هر شب ساعت 19:30 با نقش‌آفرینی توفان مهردادیان و بنفشه اعرابی در اداره تئاتر واقع در میدان فردوسی، خیابان موسوی، کوچه محمدآقا روی صحنه می‌رود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد/ آغاز اجرا از ۲۵ اردیبهشت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر